Parkering i kameraanlegg
Parklink er tilgjengelig som betalingsmiddel i mange p-anlegg med kamera.
Hvis ditt kjøretøy er registrert i Parklink når du kjører inn i et slikt anlegg, mottar Parklink melding fra parkeringsselskapet som drifter anlegget. Når du kjører ut mottar Parklink en ny melding.
Hvis ditt kjøretøy ikke er registrert i Parklink når du kjører inn i et p-anlegg med kamera, mottar vi ikke melding om parkeringen. Den vil da måtte betales på andre måter, for eksempel på automat.
Aktivere parkering
Ved innkjøring i p-anlegg med kamera sendes appvarsel med oppfordring om å aktivere parkeringen.
Ved aktivering tar du eierskap til parkeringen og godkjenner at Parklink kan belaste ditt betalingskort etter utkjøring.
- Etter aktivering kan parkeringen bare sees og betales av brukeren som har aktivert den. Varslinger og SMS om ubetalt parkering sendes kun til denne brukeren.
- Uten aktivering kan parkeringen sees og betales av enhver bruker kjøretøyet er registrert på. Varslinger og SMS om ubetalt parkering sendes til samtlige brukere.
- Etter betaling i app kan parkeringen bare sees av brukeren som har betalt den.
Feilregistreringer
Kamerasystemene som brukes i p-anlegg holder et høyt presisjonsnivå. Likevel kan feillesinger forekomme.
Feillesinger gjør at Parklink mottar feilinformasjon, som gjør at Parklink-brukere opplever feilregistreringer i appen:
- Feil registreringsnummer: En bruker får varsling eller betalingskrav for en parkering som ikke er gjort med deres kjøretøy. Brukeren som faktisk har parkert finner ikke parkeringen i appen.
- Feil eller manglende utkjøring: Parkering vises om pågående i appen etter utkjøring eller bruker får betalingskrav med feil beløp, fordi parkeringen er registrert med feil varighet.
Ved slike feil må parkeringsselskapet som drifter det aktuelle p-anlegget kontaktes. Parkeringsselskapet kan sjekke hva som er registrert av kameraene. De kan slette eller kreditere feilregistrerte parkeringer og veilede brukere som ønsker å vite hvordan de får betalt sin parkering.
Dine parkeringer
Finn parkeringshistorikk:
- Åpne Parklink-appen
- Klikk på menyikonet oppe i venstre hjørne
- Klikk på «Mine parkeringer»
- I nedtrekksmenyen nederst på siden, velg «Alle parkeringer»
Din parkeringshistorikk inneholder:
- Soneparkeringer du har startet i appen.
- Parkeringer i p-anlegg med kamera, som du har aktivert eller betalt i appen.
- Parkeringer i p-anlegg med kamera, som ikke er aktivert av noen Parklink-bruker, som er fakturert grunnet manglende betaling.
Parkering som mangler i parkeringshistorikken?
Parkeringer finnes i din parkeringshistorikk hvis:
- Kjøretøyet var registrert i Parklink da parkeringen fant sted, og var registrert på din Parklink-profil innen 48 timer etter at parkeringen ble avsluttet.
- Parkeringen ikke er startet, aktivert eller betalt av en annen Parklink-bruker.
Fått varsling eller SMS om ubetalt parkering, men finner den ikke i appen?
- Hvis kjøretøyet disponeres av flere brukere, kan en av de andre brukerne ha betalt parkeringen.
- Hvis parkeringen har feil som følge av feillesing i p-anlegg med kamera, kan parkeringen ha blitt slettet.
- Hvis «Mine parkeringer» er satt til å vise «Ubetalte parkeringer», endre til «Alle parkeringer» for å se om du selv allerede har betalt parkeringen.